Náhoda sa nedá ovplyvniť, poistiť riziká áno

Za posledných desať rokov som prežila jedno obdobie, ktoré mi nadlho zotrvalo v pamäti. Išlo o udalosti, ktoré poznačili môj život. Priatelia toto moje obdobie nazvali “smolným rokom”. Aj keď drobnosti odzneli, stále rezonujú, najdlhšie ich bude cítiť v rodinnom rozpočte. Aj preto dnes už viem, že istoty sa dajú hľadať v rizikovom a úrazovom poistení.

Podobné smolné obdobia, aké som prežila ja, nie sú asi výnimka. Problémy prichádzajú neočakávane a bez varovania. Pripraviť sa na ne dá jedine prevenciou. Na jednej strane by človek asi ani nemal vyťahovať nos z domu a chodiť z práce rovno domov. Tam je asi ozaj istota, že sa môže stať len minimum nepredvídateľných situácií. Alebo potom si priplácať za krytie rizík v poisťovni, ktorá potom musí vyplatiť poistné plnenie, ak sú splnené poistné podmienky.

Na trhu je medzi poisťovňami a ich produktmi veľký rozdiel. Poistné podmienky má každá poisťovňa nastavené po svojom. Ak chcem ja ako poškodený klient žiadať o poistné plnenie, musím všetko zdokladovať – a prinajlepšom, ak na to mám nervy, tiež mať naštudovanú poistnú literu.

Ak čas lúskať paragrafy nemám, môže mi s tým pomôcť môj poistný poradca, ak takého mám a verím mu. Ja sa napríklad o svoje poistky a financie ako také starám sama, prípadne sa radím so svojím bankárom a nemusím byť pritom v banke prémiovým klientom.

Úrazové poistenie, bolestné, aj odškodnenie za trvalé následky

Moje prvé zranenie toho smolného roku bola zlomená ruka. Stalo sa to niekedy koncom marca. Stačilo málo, len hlúpo zakopnúť, stúpiť do prázdna a už som letela. Rukami napred, ibaže nie vždy to musí skončiť len s odretými dlaňami. Zlovestné prasknutie a tupá bolesť ma stiahli do reality. Ľavá ruka bola dolámaná, pravá dlaň odretá.

V práci som tak nemohla existovať. So zafixovanou ľavačkou ma poslal majster domov. Mesiac, ktorý prešiel, než sa mi ruka ako-tak zahojila, mi bez riadneho príjmu rozbil rozpočet. Tam som si poďakovala, že mám zaplatené úrazové poistenie online na Ergo.sk. To mi vtedy pokrylo časť môjho príjmu.

Ubehlo pár týždňov, ruka sa zhojila, kontrola u chirurga dopadla dobre a čoskoro som mohla nastúpiť nazad do práce. Z môjho segmentu ma síce preradili, ale len do času, kým som nabrala znova silu. Rizikové poistenie som do tohto nešťastného roku, našťastie, nepotrebovala. Aj som uvažovala, že ho zruším, ale rozmyslela som si to a poistenie som si nechala. Vonkoncom správne rozhodnutie, pretože poistné plnenie ma zbavilo oveľa väčších problémov.

V priebehu roka sa mi totiž stali ďalšie drobnosti, ktoré nestoja ani tak za reč. Skôr ako také ponaučenie, že naozaj, kým nechodím príliš von a meriam cestu len z domu do práce a nazad, tie riziká, ktoré na mňa číhajú, nie sú tak veľké alebo ich nie je tak veľa. Najväčšie je riziko pri šoférovaní auta.

Šoférovanie auta je jedna z najrizikovejších činností

Stalo sa to v závere novembra. Zdržala som sa v práci, až tak, že som sa domov vracala pred polnocou. Na jednej z okresiek sa ale moja pokojná cesta skončila. Bez varovania mi do cesty skočila divá zver. Brzdiť som síce začala, ale moje auto vyletelo z cesty a roztrieskalo sa na kus šrotu. Povesilo ma na bezpečnostný pás a zostala tma.

Keď som roztrasená vystúpila po chvíli z auta, bola som v riadnom šoku. Jedno jediné šťastie som mala, že sa mi nič nestalo a bola som celá. Zavolala som odťahovku a uprostred noci začala riešiť, čo treba.

Chlapík z asistenčnej služby, keď videl ten môj vrak, auto od pohľadu odpísal. Auto nemalo havarijnú poistku, takže som si všetko musela platiť sama. Na opravu som si požičala z banky, aby som nemusela minúť všetky úspory.

Zabezpečenie do dôchodku alebo život s istotou

Ja mám úrazové poistenie, no keď sa pýtate na rozdiel medzi úrazovým a životným, tak životná poistka má byť zabezpečením najmä pre prípad úmrtia. Kapitálovú si celú nasporím, počas prvých troch až piatich rokoch zaplatím v splátkach poistné poplatky a ostatných desať a viac rokov si skladám svoj kapitálový majetok. Takmer bez rizika. Ak mám len jednoduchý základ, poistenie je bez progresie. S ďalšími pripoisteniami rastie aj cena poistenia, ak je meraná len na obdobie zhruba 15 rokov.

Veľkú výhodu má v tom, že životné poistenie pri dožití vypláca nasporenú sumu, z týchto peňazí potom môžem vyplatiť nejaký bezúčelový úver alebo urobiť vklad do hypotéky.

Poistka zadarmo, stačí dobre investovať

Na zhodnotenie ukladaných úspor, teda kapitálového základu, sú lepšie investičné životné poistenia, kde zasa ide časť vkladu do poistných poplatkov a ďalšia časť sa ukladá ako sporenie do investičných fondov.

Z dlhodobého hľadiska a pri správne navrhnutej stratégii, ktorá môže byť pasívna, čo znamená vybrať fondy a dlhodobo s nimi nehýbať, alebo aktívna s možnosťou úpravy investičnej stratégie počas sporenia, môže investičná životná poistka vykryť sumu zaplatených poistných poplatkov a poistená tak môžem byť, dá sa povedať, že zadarmo. Znamená to, že výnosy pokryjú moje náklady na poistenie.

Poistka online, bez zbytočného tlaku

Veľkým prínosom je možnosť uzavrieť rizikové životné poistenie online. Bez poradcov s postrannými úmyslami, bez nátlaku a presviedčania. Vymeriam si len také pripoistenia, ktoré skutočne budem potrebovať. Na to, aby som sa vedela správne rozhodnúť, musím samozrejme poznať život a nie je na škodu opýtať sa. Dobré je mať otvorené oči a vnímať život okolo seba. Pretože nie je nič horšie ako vidieť len jeden smer, mať klapky na očiach.

Aj ja som istý čas taká bola, zamerala som sa len na jedno a nevidela nič okolo seba. Lenže vtedy som podstupovala oveľa väčšie riziko, že sa stane nejaká nepredvídaná udalosť z nepozornosti.

Pridaj komentár