Nová strecha pomohla splniť môj celoživotný sen

Historický dom s vežičkami a vysokými stropmi obklopený rozľahlou záhradou plnou stromov. Aj keď to možno znie ako scéna z nejakého romantického filmu, nie je tomu tak. Reč je o našom novom domove. A že cesta k nemu ľahká nebola…

Konečne som si splnila svoj veľký sen. S manželom sme sa rozhodli odkúpiť jeden opustený dom v užšom centre nášho mestečka. Obchádzala som ho deň čo deň veľa rokov, najskôr cestou do školy, neskôr do práce. Už si ani nepamätám, kedy presne sa vo mne zrodila túžba bývať v čarovnom domčeku s malými vežičkami a založiť veľkú rodinu.

Dom roky chátral

Pred viacerými rokmi, keď som bola ešte stredoškoláčka, bol dom, ktorý sa svojím štýlom podobal gotickému zámočku, obývaný veľmi milou babičkou. Keď zomrela, dom aj s pozemkom zdedila vzdialená rodina žijúca mimo republiky. Tí o opustený domček v malom mestečku nemali žiaden záujem. Stavba začala chátrať a po niekoľkých rokoch bolo ťažké uveriť, že kedysi zámoček patril k najkrajším v okolí. Najviac sa zub času podpísal na streche, už voľným okom bolo vidieť, že na niektorých miestach sú diery, cez ktoré zateká.

Obhliadka potvrdila zlý stav strechy

Manžel dobre vedel o mojej „posadnutosti“ týmto miestom. Netuším ako, no podarilo sa mu vybaviť kontakt na právnych zástupcov rodiny. Najskôr som ani nedúfala, že budú chcieť dom predať, no o pár týždňov mi zazvonil telefón, ktorý zmenil všetky mojej doterajšie plány. Dohodli sme si obhliadku, na ktorej ma sprevádzal manžel.

Zo začiatku bol veľmi skeptický, dom musí byť podľa neho v hroznom stave a neoplatí sa do rekonštrukcie dať ani euro. Pri obhliadke mi však dal za pravdu. Interiér nebol vôbec na tom tak zle, ako si myslel. Mňa jednotlivé izby doslova nadchli, už som si v hlave predstavovala, ako bude vyzerať každý štvorcový meter. Čo bol najväčší problém, bola jednoznačne strecha. S tým som ale rátala.

Keď je zrazu zámok váš

Nebudem naťahovať, dom s pozemkom sme nakoniec získali a ešte za veľmi rozumnú cenu. Zrejme boli radi, že aspoň niekto prejavil o nehnuteľnosť záujem. Keďže sme sa majiteľmi stali v polovici zimy, s akýmikoľvek prácami sme museli počkať. Zatiaľ sme s manželom začali riešiť otázku a možnosti historickej strešnej krytiny, ktorá musela byť osadená pred mnohými a mnohými rokmi. Na žiadnom inom dome som ju totiž nevidela.

Škridla dodávala domu nostalgický, ba až romantický nádych. Podarilo sa nám zohnať firmu, ktorú nám odporučil švagor i kolega. Chceli sme najskôr vedieť, či sa pôvodná krytina bude môcť zachovať a opravia sa len menšie časti, kde sú diery.

Celá strecha musela preč

Po obhliadke mi prvýkrát od kúpy domčeka bolo do plaču. Nielen všetky škridly boli v zlom stave, problémom bol aj krov, ktorý bolo nutné celý vymeniť. Nešlo ani tak o zvýšený rozpočet, hnevalo ma, že sa rekonštrukcia natiahne a na novú strechu budeme musieť čakať dlhšie.

Najdôležitejšie bolo v prvom rade rozhodnúť, akú krytinu si vyberieme. Ani po naštudovaní všetkých možných webových stánok a katalógov sme s manželom nedospeli ku kompromisu.

On chcel jedno, ja zase druhé, nevedeli sme sa dohodnúť. Zasiahnuť musel majster z objednanej stavebnej firmy, podľa ktorého bolo potrebné hľadieť na kvalitu materiálu, záruku a funkčnosť. Mal za sebou 25 rokov praxe v obore, jeho rady sa nakoniec ukázali ako tie správne.

Výber krytiny bol náročný

Nakoniec sme sa rozhodli pre kvalitnú a nadčasovú keramickú krytinu. Manžel však chcel, aby sme zvolili ploché pálené škridly, a tým dodali celej stavbe zaujímavý moderný vzhľad. Na fotografiách vyzerala krytina krásne, prevedenie ale aj výrazná farba dodávali domom na záberoch moderný, ba priam až exkluzívny vzhľad.

Majster to len potvrdil. Ploché škridly sú vraj v súčasnosti veľmi populárne, ide o kvalitný materiál s povrchom odolným voči škrabancom či rôznym vplyvom počasia.

Výberu nebolo čo vytknúť, a predsa som sa nedokázala zmieriť s predstavou, že na ten krásny domček, ktorý toho prežil toľko, pôjde pre mňa výsostne moderný typ škridly. Manžel to napokon vzdal a nechal rozhodnúť mňa. Povedal, že pokiaľ výber odsúhlasí majster z firmy, nebude nič namietať.

Nádych nostalgie sme uchovali

Spoločnými silami sme sa prepracovali k finálnemu rozhodnutiu, aby na strechu išla ťahaná drážkovaná bobrovka od firmy Creaton, ktorá sa aspoň čiastočne podobala tej pôvodnej. Keby mi predtým niekto tvrdil, že výberom krytiny zabijeme toľko času, vysmiala by som ho. No až keď človek skutočne začne riešiť všetky detaily pochopí, ako je tento krok nesmierne dôležitý. Veď kvalitná krytina by mala vydržať desiatky rokov bez jediného problému.

Správny výber

Počasie nás vypočulo a s oteplením sa stavbári mohli pustiť do práce. Firma potvrdila všetky referencie, ktoré sme na ňu dostali. Bola rýchla a na robotníkoch bolo vidieť, že vedia, čo robia. S manželom sme sa už nevedeli dočkať na to, kedy bude celá strecha pokrytá krásnou novou krytinou so žiarivou farbou.

Muž musel opäť priznať, že som mala pravdu. Tento typ bobrovky bol skrátka ako uliaty pre celkový charakter domu. Rovno pred očami sa nám rodil krásny zámoček, do ktorého sme sa mohli už po pár týždňoch nasťahovať. A teraz sa cítim ako pani zo zámku, našťastie, aj princa mám vedľa seba.

Pridaj komentár

