Ako sme vybrali svietidlá na našu chalupu

Keď sme s manželom premýšľali nad tým, či radšej na staré kolená chodiť každý rok na dovolenky alebo nasporené peniaze investujeme do chalupy, rozhodnutie bolo viac ako jednoznačné.

Vôňu drevenej chalupy nenahradí vôňa mora a ten pocit, že sa „vždy máte kam vrátiť“. Zainvestovali sme a postupne ju rekonštruovali. Vždy sme snívali, že budeme mať záhradný gril, masívne drevené lavice a altánok, pod ktorým sa vždy budeme môcť celá rodina stretnúť a oslavovať rôzne jubileá.

Postupnými krokmi sme prišli k tomuto vysnívanému momentu. Sedeli sme na terase, s vínkom v ruke a zapálenými sviečkami na stole. Môj muž sa na mňa pozrel a hovorí: „Drahá, nechýba nám tu nejaké vonkajšie osvetlenie? Pár lámp, nejaké svetlá nad vstup do chalupy?“ Zamyslene som sa na neho pozrela a vedela som, že na druhý deň si sadnem k počítaču a budem ostošesť hľadať to pravé vonkajšie osvetlenie pre našu chalupu.

Už od začiatku sme vedeli, že to nebude jednoduchá záležitosť. Iba vybrať, do akého štýlu svietidlá ladiť, čo všetko by sme potrebovali osvetliť a ktoré bude najvhodnejšie, nám zabralo niekoľko dní. Vedeli sme tiež, že niektoré svietidlá budeme musieť umiestniť do záhradky a tam sú opäť preferencie úplne iné. Ja som na internete narazila na zaujímavé vonkajšie svietidlá.

Vonkajšie osvetlenie umiestnite podľa funkcie

Druhov vonkajšieho osvetlenia je niekoľko. Závesnými svietidlami viete pekne osvetliť terasu či vchod do domu. Pri výbere si môžete vybrať také, ktoré vám ladia či už so štýlom vonkajšieho nábytku, alebo podľa vlastného vkusu a preferencií.

Závesné vonkajšie svietidlá sme preto umiestnili v blízkosti terasy, pred vchod do chalupy a na miesta, kde sme vedeli, že budú efektívne a pri tom budú elegantne dopĺňať celkový štýl vonkajšej fasády chalupy.

Keďže chalupu sme kupovali aj pre to, aby som z panelákového bytového domu mohla svoje milované kvetiny preniesť niekam von, skalka bola to prvé, čo som po rekonštrukcii vnútra chaty začala riešiť. Kombinovala som trvalky a jednoročné rastliny, pričom som vytvorila aj útulný záhon, kde som vysadila aj sadové kríkové ruže a bylinky od výmyslu sveta.

Aj tento kúsok som potrebovala osvetliť, pretože sa stáva, že neskoro k večeru už poriadne nevidím na to, čo polievam. Práve do skalky, záhrad alebo na príjazdovú cestu je vhodné umiestniť ako vonkajšie osvetlenie solárne svietidlá. Tie počas dňa „naberú“ energiu zo slnečných lúčov a večer vám krásne osvetlia všetky rastlinky v záhone.

Cestičku k drevu na druhom konci záhrady sme osvetlili vonkajšími záhradnými svietidlami, ktoré vynikajú práve tým, že sú odolné voči prachu a vode. Vyformovali sme nimi pomyselný chodník, ktorý nás za akejkoľvek tmy dovedie vždy presne ku krbu a príjemnej spoločnosti ohňa.

Súčasťou našej chalupy je aj dlhšia príjazdová cesta, ktorú sme síce nepotrebovali primárne osvetliť, ale vonkajšie osvetlenie si zaslúži. Reflektory nám skvelo poslúžili na vytvorenie primeraného osvetlenia ako počas leta, tak počas zimy. Na cestu potrebujete vidieť a verte mi, solárny panel len ťažko vydáva taký lúč svetla, ktorý by cestu zviditeľnil. Navyše má senzor pohybu, ktorý detekuje neželaného návštevníka na dvore a je teda spoločníkom, ktorého radi uvítate, ak chcete predísť neželaným krádežiam.

Čo znamená hodnota krytia IP

Pojmy ako hodnota krytia IP či intenzita osvetlenia bola pre nás tak trošku španielska dedina. Hodnotu krytia by sme však pri výbere mali poznať. Ide o to, ako veľmi je svietidlo odolné voči tlaku a vode. Minimálne krytie vonkajších svietidiel je IP 42 a vyššie. Osvetlenia s hodnotou krytia IP 44 sú vhodné pre domy, steny domov, pre altánky či terasy. Ak je hodnota IP 68, svietidlo môže prísť do styku s vodou a prachom vo väčšej miere. Preto sú tieto svietidlá vhodné do garáže alebo na osvetlenie príjazdovej cesty.

V neposlednom rade je tiež veľmi dôležitá intenzita svetla. Nie každé svietidlo vám bude vydávať rovnaký lúč svetla. Malý výkon do 25W je vhodné na osvetlenie skôr orientačné, nad 25W osvetlenie vhodné na terasy, na osvetlenie záhrady či miest, kde sa budete zdržovať.

Nebojte sa experimentovať

Na oživenie záhrady sme sa nebáli siahnuť ani po moderných a trošku atypických formách osvetlenia. Do skalky medzi solárne osvetlenia som si vybrala aj svietidlá v tvare kameňa, ktorý celkovo dotvoril miesta, kde som nemala vhodný kameň alebo kde som vedela, že kvetinu sadiť nebudem.

Nad stolom v altánku nám zase žiari bledo svietiaci akoby luster, ktorý žiari príjemne a jeho svetlo nie je ostré. Skvele sa hodí k svetlu sviečok, ktoré si tam radi zapaľujeme. Zistila som, že vonkajšie osvetlenie nemusí byť iba o jednoducho vyzerajúcich svetielkach na kolíku, aké vídame za pár korún v každom obchode. Dá sa pekne zladiť s našimi požiadavky a tak to u nás konečne vyzerá moderne a štýlovo.

Pridaj komentár