Zelený zákal a vhodná životospráva pre naše oči

Naše oči nám ukazujú svet. Zrak je obrovský dar, o ktorý by sa mal každý z nás starať. Myslím, že každý z nás svoje oči však namáha omnoho viac, ako by si zaslúžili, a nevenujeme im dostatočnú pozornosť. Môže za to aj moderný spôsob života, častá práca s počítačom, veľa čítania či sledovanie televízie. Na zdravie našich očí majú však vplyv aj ďalšie faktory, ako je genetická predispozícia, ochorenia, a tiež vek. A tiež správna životospráva, to ste vedeli?

Veľmi častým problémom je napríklad zelený zákal, ktorý prichádza veľakrát nepozorovane, no môže nás o zrak obrať úplne. Údajne ide o najčastejšiu príčinu slepoty vo vyspelých krajinách. Súvisí najmä so zvýšeným vnútroočným tlakom, a ten môže byť spôsobený celkovo zvýšeným krvným tlakom človeka. Na tom všetkom sa podieľa aj životospráva.

Náš zrak totiž ovplyvňujú mnohé živiny. Môže to vyznieť čudne, ale aj naše oči potrebujú jesť. Zaujímavosťou, o ktorej som sa dočítala, je, že až štvrtina vitamínov, minerálnych látok a ďalších živín, ktoré získavame z našej stravy, je potrebná práve pre výživu našich očí.

Pravidelné očné prehliadky

Veľa ľudí si myslí, že jediným ochorením očí je potreba nosiť okuliare. To však vôbec nie je pravda. Existujú však aj mnohé ďalšie ochorenia očí, o ktorých my laici bežne ani nevieme. Dokonca ich v počiatočnej fáze ani nemusia sprevádzať nijaké príznaky. Človek ich často spozoruje až v neskoršom štádiu, kedy už liečba býva zložitá. Niektoré ochorenia očí sa pritom dajú odvrátiť, alebo aspoň upraviť vhodnou životosprávou, prípadne výživovými doplnkami zacielenými práve na zrak.

Dioptrické chyby oka, ako je krátkozrakosť, ďalekozrakosť, astigmatizmus sa stravou napraviť nedajú. Preto je vo všetkých prípadoch veľmi dôležitá prevencia a pravidelné očné prehliadky od detstva až do vysokého veku, ktoré dokážu včas odhaliť začínajúce očné ochorenia.

Zákerný zelený zákal

V našej rodine sa vyskytuje jedno z tých nepríjemných ochorení, ktoré poškodzuje zrak. Ide o tzv. zelený zákal, alebo glaukóm. Aj z toho dôvodu som sa už v tomto mladšom veku vrhla do prevencie a zisťovala informácie o tom, či jeho vzniku možno predísť. Ide o problém, ktorý býva často spojený s genetickou predispozíciou. Muži a ženy ním bývajú v mladšom veku postihovaní rovnako často, no v starobe sa u žien vyskytuje o niečo častejšie.

Pravidelné vyšetrenie kvôli jeho včasnému zisteniu odporúčajú oční lekári od 40. roku života. Trpí naň síce iba asi 1 % ľudí, no zato dokáže viesť až k slepote. Jeho zákernosť spočíva v tom, že nebolí a vyvíja sa nepozorovane. Ide v podstate o zvýšený vnútroočný tlak, ktorý môže poškodiť zrakový nerv, čo potom vedie k výpadkom v zornom poli.

Medicína rozoznáva akútny, vrodený, ale aj sekundárny glaukóm, ako následok iného ochorenia. Vysoký vnútroočný tlak sa často spája s celkovými cievnymi ochoreniami a príliš vysokým alebo aj nízkym krvným tlakom. Na ten môže mať vplyv aj pitie kofeínových nápojov, hlavne kávy, ktorá dokáže zdvihnúť krvný tlak. Vedci údajne zistili, že pitie troch káv denne môže viesť ku vzniku zeleného zákalu u geneticky zaťažených osôb. Glaukóm sa lieči liekmi a kvapkami na zníženie vnútroočného tlaku, v niektorých prípadoch lekári volia laserový alebo chirurgický zákrok. Vyliečiť sa úplne nedá, ale je možné zabrániť jeho ďalšiemu zhoršovaniu. Životospráva môže do určitej miery tiež pomôcť.

Výživa pre naše oči

Pre náš organizmus je najlepšie jesť všetko, čo potrebuje, v primeraných množstvách. K tomu je dobré pravidelne sa hýbať a relaxovať na čerstvom vzduchu. Akékoľvek extrémy, ako napríklad extrémne diéty, ktoré my ženy tak obľubujeme, môžu viesť k poškodeniu zdravia, a tým aj zraku. Dôležité výživné látky pre zrak sú omega tri mastné kyseliny, vitamíny, minerály a tzv. karotenoidy, ktoré sa nachádzajú v obľúbenej mrkve. Potraviny bohaté na antioxidanty, akým je napríklad vitamín C, by sa mali konzumovať denne.

Pri procese ochrany oka sú dôležité tiež minerály – selén a zinok. Zeleninu by sme mali konzumovať čerstvú, lebo tak si zachováva veľa ochranných látok pre sietnicu. Najlepšia je každá zelená zelenina, ako kel, hrach, špenát a brokolica, ktoré obsahujú dve dôležité látky pre oči – luteín a zeaxantín. Tie chránia sietnicu oka pred poškodením.

Toto ovplyvňuje náš zrak

Aj fajčenie a alkohol výrazne ovplyvňujú zdravie našich očí. Sťahujú cievy a vedú k vzniku niektorých chorôb, akou je napríklad degenerácia očnej makuly, teda strata schopnosti kvalitného videnia, ktorá sa často vyskytuje práve medzi fajčiarmi. S pribúdajúcim vekom dochádza k prirodzenému starnutiu zraku a zhoršovaniu videnia. Pre organizmus je totiž stále ťažšie obnovovať bunky a tkanivá v tele. Zdravou, vyváženou stravou by však malo byť možné tento proces oddialiť či spomaliť, a užiť si dobrý zrak čo najdlhšie.

Reklamy

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s