Nové auto je poklad, mimo garáže je v ohrození

Kúpila som si nové auto, môj poklad. Konečne stálo na parkovacom mieste pred bytovkou moje vlastné. Premýšľam len, že najlepšia by bola uzamykateľná garáž, aby som sa o autíčko nemusela v noci báť. Predsa len, to najnovšie v zástupe starších áut priam svieti a je ako magnet pre rôzne živly, ako ľudské, ale aj zvieracie.

Kamarát mi poradil, čo všetko ešte okolo auta musím zariadiť. Vybrala som si poisťovňu, ktorá mi auto zastreší povinným zmluvným poistením a tiež aj zriadi poistenie auta proti vandalizmu. Ešte stále som ale v noci nervózna, aby sa mu niečo počas tmy nestalo. Počula som veľa príbehov o tom, ako sa na auto podpísal zlý, závistlivý človek. Myslím, že doškriabaný lak je asi jedna z tých najhorších vecí.

Keďže mám rada, keď je o veci postarané, začala som si študovať jednotlivé poistné materiály poisťovní, ktoré mi kamarát navrhol. Zistila som, že poistenie proti vandalizmu je často kombinované s havarijným poistením. S ohľadom na to, že moje autíčko bolo úplne nové, nezobrala som hneď prvé poistenie, ktoré mi dali na podpis. Snažila som sa vybrať to najlepšie. Nerozhodovala pri tom ani tak cena, ako rozsah krytia a recenzie realizácie poistného plnenia.

Bývam totiž v byte a už viackrát za ten čas, čo tam žijem, som musela riešiť poistné udalosti typu typu vytopený byt a pokazené elektrospotrebiče. Veľmi dobre viem, že poistné plnenie je tým dôvodom, prečo si vybrať tú ktorú poisťovňu a uprednostniť ju pred inými, hoci aj s nižšou ponukou. Skrátka, keď už, tak nechcem čakať neviem ako dlho, kým sa celá poistná udalosť dorieši. Nahlásiť, zdokumentovať, inkasovať a kúpiť nové… Prípadne nechať čím skôr opraviť.

Aj baby riešia auto a poistky

Keď som sa s kamarátkami bavila o poistení proti vandalizmu, prvé, čo im zakaždým napadlo, boli obávané škrabance. Ale ja som zistila, že nie len to sem patrí. Spomenula som si, ako mi raz kamarát rozprával príhodu o prehryznutej elektrike.

Do vyhriateho motorového priestoru sa mu na noc nasťahovalo nejaké drobné zviera a narobilo takú šarapatu, že keď chcel ráno naštartovať, nemal šancu. Auto bolo celé pobláznené. Musela poňho prísť odťahovka a elektriku mu nechať opraviť v najbližšom zmluvnom servise. Vyšlo to dosť draho, ale práve tiež mal poistenie proti vandalizmu, takže faktúra sa vyplácala z poistného plnenia. Nečakane sa mu takto skomplikovala dovolenka v Nízkych Tatrách, ale je to dôkazom toho, že stať sa môže naozaj čokoľvek.

Najradšej by som bola, ak by som takéto poistenia nepotrebovala, ale ak sa niečo predsa len stane, nechcem o auto hneď kvôli mojej skúposti prísť. Viem si predstaviť, že by som si tie peniaze, ktoré zaplatím za poistky, využila aj inak. Ale je to v podstate na dobrú vec, takže to dokážem akceptovať.

Najdôležitejšie je to, že mi tento konkrétny typ poistenia a teda poistka na auto proti vandalizmu, kryje riziká aj v zahraničí. Takže predpokladám, že keď nastane poistná udalosť, nebudem musieť stresovať. Pretože nikde nie je napísané, že kamkoľvek som autom prišla, tak sa na tom istom musím vrátiť aj domov – čo teda by som nerada menila, ale náhoda je všadeprítomná.
Keď som ešte rozvažovala o cene, tak mi tam vyskočila na oči suma spoluúčasti. Zaplatiť viac na poistnom a riešiť menej na spoluúčasti alebo opačne? Žiadnu nehodu neplánujem a teda neočakávam – lenže tie sú práve neočakávané.

Ja som si vybrala stred, medzi najvyššou a najnižšou, prišlo mi to ako rozumný kompromis, pretože sem-tam sa predsa len môže niečo prihodiť. Moje kamarátky už aj do stĺpa nacúvali, takže tie nástrahy naozaj číhajú všade.

Hlavne, nech to je poistené a ak sa niečo stane, aby sa o to mal kto postarať a dať auto do poriadku. Keď je nové, tak nech mu to aj nejaký ten čas vydrží. Nechcela by som jazdiť na ošarpanom, odretom alebo preliačenom. Časom mi to bude možno jedno, ale teraz určite nie.

Ako na nové, tak aj na staré – chcem jazdiť a nie si trhať vlasy

Môj otec najazdí tisíce kilometrov mesačne. Stalo sa mu už niekoľkokrát, že mu z auta pred ním vyletel kamienok rovno do čelného skla. Malé kamienky to zvládne, ale tie väčšie už narobia škodu a sklo treba vymeniť. Po jednej zimnej sezóne mal tak doškriabanú prednú kapotu, až to nebolo pekné.

Najradšej by som bola, ak by sa nič z toho nestalo po celý čas, čo budem jazdiť. Otec má auto už staršie, ale tiež už musel kadečo riešiť. Práve pri toľkých kilometroch, ktoré najazdí, má tam všetky tie potrebné poistenia, keby náhodou.

Stačí mať otvorené oči a vnímať, čo sa okolo mňa deje. Podľa toho dokážem pri výbere zvážiť, čo je pre mňa najpodstatnejšie. Nejde ani tak o to, či jazdím na novom alebo starom, ale skôr o tom, ako je pre mňa moje auto dôležité. A teda, keď má vysokú prioritu, tak musím prirodzene vydať viac na jeho ochranu a prevenciu. Tým, že ma vozí do práce a na pracovné stretnutia, ma svojím spôsobom živí, aj keď je to prirodzene práca, ktorej sa venujem.

Keby som nemala vlastnú skúsenosť a nepoznala skúsenosti mojich najbližších, asi by som to všetko rozprávanie a príspevky na internete pokladala len za šikovný marketingový ťah. Samozrejme, kto koľko vynaloží, toľko aj dostane. Pri komentároch typu nekonečné poistné plnenie, neuzavretá poistná udalosť a podobne mi nabiehala až husia koža a vynárajú sa otázky, načo to potom tí ľudia platia, keď ich potom niekto nechá v štichu. Ale skôr je to asi o tom, s kým spolupracujú a akého silného partnera si vyberú. A odvíja sa to aj od ceny, ktorú platia.

Pridaj komentár

