Na čo nezabudnúť pri zariaďovaní kancelárie

Nestáva sa často, že máte možnosť zariadiť si kanceláriu podľa svojich predstáv. Väčšinou prídete do priestorov, ktoré už fungujú, a môžete ich maximálne mierne prispôsobiť svojmu vkusu. Ponúkam vám niekoľko tipov, ktoré vám so zariaďovaním kancelárie pomôžu.

Často sa stáva, že keď si zamestnanec môže zariadiť vlastnú kanceláriu v rámci firmy, alebo čisto pracovnú miestnosť vo svojom byte zostáva bezradný. Kancelárie končia buď ako neoriginálne nudné priestory, alebo ako krásne, ale nefunkčné miestnosti. Ako sa tomu vyhnúť a vytvoriť si kanceláriu praktickú, ale zároveň príjemnú?

Predtým než začnete bezhlavo online nakupovať prvé kusy nábytku, doprajte si dostatok času a dobre sa zamyslite nad tým, aký ste typ zamestnanca. V akom prostredí sa vám najlepšie pracuje? V čom sa cítite dobre? Čo vás zbytočne rozptyľuje?

Akú kanceláriu si predstavujete?

Pozor, toto nemusí byť nutne také isté prostredie, aké vám vyhovuje vo vašom byte! Doma môžete preferovať krásne pastelové farby a kvetinové vzory, ale pri práci vás môžu zbytočne uvádzať do príliš lenivého režimu a rušiť vaše sústredenie. Myslite na to, čo podporuje vašu koncentráciu alebo kreativitu, proste tie aspekty, ktoré potrebujete na to, aby ste najlepšie odviedli prácu. Samozrejme, ak ide o zariaďovanie vašej kancelárie v rámci firmy, nezabudnite si zistiť, či musíte dodržať nejaký firemný protokol alebo pravidlá, a ak áno, prispôsobte sa im.

Čo sa týka samotnej farebnosti prostredia, maľovky a dekorácií, ja som za dodržanie určitej rovnováhy. Ak teda viete, že budete mať v kancelárii veľa otvorených políc s knihami a inými materiálmi, ktoré sú sami osebe farebné, držte sa striedmej farby na stenách. Ak, naopak, viete, že materiály k svojej práci mávate uskladnené v uzavretých skriniach alebo krabiciach, spokojne si steny oživte vzormi, nalepovacími fóliami, plagátmi či inými dekoráciami.

Čo naozaj potrebujete?

Predtým než začnete vyberať ten najkrajší nábytok, farbu na steny a dekorácie, zamyslite sa nad tým, čo naozaj potrebujete pre svoju prácu. Podľa mojej skúsenosti by ste nemali zabudnúť na tieto kúsky nábytku:

Pracovný stôl

Ak pracujete najmä na počítači, je to pomerne jasné – potrebujete stôl, na ktorý sa počítač pohodlne zmestí, ktorý má dobré osvetlenie, bude mať prístup k elektrickým zásuvkám a bude sa k nemu dať pohodlne sadnúť. V niektorých prípadoch je potrebný iný typ stola, napr. na kreslenie či strihanie látok. Ak ide o podstatnú časť vášho pracovného času, ktorú pri tomto stole strávite, doprajte mu dostatok miesta a tú najvýhodnejšiu polohu, ktorej sa prispôsobí všetko ostatné.

Stolička

Nepodceňujte jej výber a nechajte si dostatok času na to, aby ste si stoličky poriadne v predajniach otestovali a vyskúšali. V súčasnosti existuje široká škála zdravotne prospešných stoličiek, ktoré vášmu chrbtu neublížia ani pri dlhom sedení. Vyberte si tú pravú a nechajte si určite poradiť od expertov. Toto je naozaj kus nábytku, na ktorého výber by ste si mali dopriať dostatok času aj financií.

Odkladacie priestory na materiály

Dobre si premyslite, s akými typmi materiálov bežne pracujete, a prispôsobte tomu odkladacie priestory. Je pre vás výhodnejšia skriňa, odkladacie boxy, police, zakladače? Je lepšie mať pracovné veci schované alebo potrebujete na ne vidieť? Nekupujte niečo, čo nepoužívate, len preto, že do kancelárie to obvykle patrí! Rozmýšľajte aj trochu mimo zavedených kategórií – zaujímavé odkladacie systémy sú napr. aj v oddelení s detským nábytkom alebo kuchyňami.

Klientska zóna

Táto je pre vás dôležitá, samozrejme, len v prípade, že vo svojej kancelárii budete prijímať klientov. Mali by mať priestor, kde sa posadiť, takže ideálne je malé posedenie s kreslami a stolíkom alebo gauč. Ak to nie je možné z priestorových dôvodov (alebo klientov budete prijímať len výnimočne), myslite aspoň na stoličku pre návštevy.

Osvetlenie

Okrem dostatočného množstva svetla, ktoré potrebujete k práci, nezabudnite na moderné vymoženosti, ktoré vám môžu prácu spríjemniť. Tlmiče svetla, led pásky či žiarovky s farebnými podtónmi môžu spôsobiť naozaj veľký rozdiel v tom, ako príjemne sa vám bude pracovať.

Drobnosti a doplnky

Drobnosti, ktoré budete tiež potrebovať:

Vešiak na kabáty a oblečenie

Toto je jedna z vecí, na ktorú zvyknú ľudia zabúdať najčastejšie. Hoci ide len o kanceláriu pre vás, je veľmi rušivé, ak sa vám po miestnosti povaľuje kabát či sveter. Moderný vešiak na kabáty, ktorý sa neprevráti ani pod množstvom oblečenia a zároveň dobre vyzerá, sa javí ako drobnosť, ale spôsobí veľký rozdiel v celkovom dojme z vašej kancelárie.

Skrinka na odkladanie riadu

Bez ohľadu na to, či prijímate klientov alebo ste v kancelárii sám, veľmi rušivo pôsobí niekoľko (čistých či špinavých) hrnčekov a iných kusov riadu odložených kade-tade po nábytku. Nezabudnite si vyhradiť miesto (ideálne uzavreté), kde bude riad schovaný.

Základný riad na pohostenie

Ak prijímate klientov, dajte si záležať na peknom riade. Stačí pár základných kúskov – šálky na kávu a väčšie na čaj, poháre a karafa na vodu a miska na drobné pohostenie.

Nástenka

Bez ohľadu na to, či dáte prednosť korkovej nástenke alebo keramickej, je to kus nábytku, ktorý využijete v kancelárii na mnoho spôsobov. Dajte si však záležať aj na jej udržovaní (berte to ako funkciu čestného nástenkára vo vašej vlastnej kancelárii). Nástenka by mala byť prehľadná a aktuálna. Raz za čas odstráňte nepotrebné veci a aktualizujte si ju.

Kvety

Ideálne sú kvety živé, ktoré dodajú naozaj špeciálny element do každého priestoru. Ak sa v kvetoch nevyznáte, dajte si poradiť – existuje veľké množstvo druhov, ktoré sú veľmi nenáročné na údržbu a prežijú skoro akékoľvek zaobchádzanie (verte mi, vyskúšala som to). A ak ste naozaj ten typ, ktorému neprežije žiaden kvet, nezúfajte. Umelé náhrady sú už v súčasnosti takmer na nerozoznanie od pravých a stále dokážu dodať kancelárii príjemné oživenie.

Dekorácie

Tie vám možno napadnú ako prvé, ale nechajte si ich, naopak, na koniec (pokiaľ, samozrejme, nejde o nejaký výrazný kus, ktorý je pre vás dôležitý a chcete mu prispôsobiť celý zvyšok kancelárie). Výbornou výzdobou, obzvlášť, ak vás navštevujú klienti, sú ukážky vašej minulej práce. Dekorácie sú práve tým osobným kúskom, kde môžete popustiť uzdu fantázii a naozaj si dať aj do inak strohej kancelárie niečo divoké, veselé, detské, niečo, čo vám zlepší náladu počas ťažkého pracovného dňa.

Prečo zvoliť moderný nábytok?

Možno vám hneď napadne, že moderný rovná sa škaredý, nezaujímavý, studený korporátny kus, ktorý si proste vo svojej kancelárii neviete predstaviť. Opak je pravdou. Aj moderné kusy, či ide o stôl, vešiak na kabáty alebo pracovnú stoličku, môžu mať retro dizajn.

V tomto smere je „moderný“ skôr v zmysle „funkčný“. Nároky na moderný nábytok do kancelárie v súčasnosti sú podstatne iné ako pred 20 rokmi. Ak niekde nájdete starý, ale zachovaný pracovný stôl, čoskoro môžete riešiť problémy typu, že vám chýbajú výrezy na káble od rôznych zariadení, že zásuvky nemajú pojazd, a tak sa zasekávajú, stôl vŕzga a pod. Áno, sú to chyby, ktoré sa zásahom šikovného stolára dajú vyriešiť, ale rýchlejšie a často aj lacnejšie riešenie je kúpiť si rovno moderný kancelársky nábytok a pohľadať štýl, ktorý vám sedí, prípadne neutrálny kus, ktorý dotiahnete vhodnými doplnkami.

Ako to celé zaplatiť?

Nový kancelársky nábytok nemusí byť vôbec drahou záležitosťou. Napriek tomu, uznávam, kupovať všetko naraz, obzvlášť, ak to hradíte zo svojho, a nie z firemného rozpočtu, môže byť náročné. Moja rada znie: premyslite a naplánujte si všetko dopredu, aby ste mali ucelenú koncepciu a neskladali ste postupne jednotlivé nesúrodé kúsky. Mať krásnu, štýlovú, ale zároveň funkčnú kanceláriu, kde sa budete cítiť dobre, nemusí byť nutne drahá záležitosť, je však potrebné nechať si na jej plánovanie dostatok času.

Skúste si pozrieť inšpiratívne obrázky a fotky na rôznych platformách, či už je to Instagram, Pinterest alebo iné. Začnite najprv s maľbou, pretože tá sa realizuje zbytočne zložito, ak už máte umiestnené ťažké kusy nábytku. Kúpte stôl, ktorý k práci potrebujete, a ďalšie kusy prikupujte postupne, ale zo zoznamu, ktorý už máte vytvorený. Ak v kancelárii plánujete prijímať klientov, môžete ich zo začiatku brávať na stretnutia mimo a posedenie s gaučom zariadiť až neskôr. Zároveň prikupovanie ďalších kusov dekorácií funguje aj ako dobrá motivácia.

Ak dokončíte túto zákazku, môžete si dokúpiť tie obrazy, ktoré chcete, a pod. Okrem tradičných veľkých reťazcov a obchodov s nábytkom sa nezabudnite pozrieť (hlavne kvôli dekoráciám) aj na portály typu Sashe, Fler alebo Etsy – dajú sa tam nájsť originálne kúsky vhodné aj do kancelárie a za rozumné ceny.

Spravili ste chybu? Nič to, skúste znova!

A možno sa vám aj pri tom najlepšom plánovaní a svedomitom pripravovaní kancelárie podarí vytvoriť niečo, čo síce vyzerá ako z katalógu, ale predsa sa vám tam nepracuje dobre. Nemusíte sa z toho zrútiť, existuje množstvo finančne málo náročných možností, ako to zmeniť. Pretrieť steny sa dá veľmi rýchlo. Rovnako aj nábytok sa dá namaľovať špeciálnymi farbami alebo polepiť fóliami. Veľkú zmenu dokážu priniesť rôzne dekorácie.

Pracovňu nezariaďujete denne, tak na seba nebuďte príliš prísni, ak sa to nepodarí na prvý pokus! Verím, že v kancelárii, ktorú si sami zariadite (s mojimi malými radami) sa vám bude pracovať priam skvelo!

Reklamy

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s